torsdag 27 oktober 2011

Pricken över I



Idag var den stora dagen. Vi var där, alla var där. Hög musik, känsloladdade ord och vi i rampljuset. För ett ögonblick tillhörde jag den där platsen, jag kände mig som en del av Artisten. Vägen dit var inte helt rak och enkel. Det tog mig hela fem veckor att verkligen förstå det våra lärare pratat om redan från början att det viktiga i denna kurs är själva processen. NEJ tänkte jag, resultatet måste vara viktigast, det måste vara bra, felfritt. 
Det är därför jag och min grupp var hela tiden inställda på slutet. Slutet måste vara bra. Men idag efter att ha sett allas verk plus den sista processfilmen förstod jag att det är under själva processen vi utvecklas. Processen är viktigast, det är den krokiga vägen till målet som gör att vi tänker, ändrar, anpassar, kompromissar, kritiserar, samverkar, är glada, ledsna samt stolta över oss själva. Alla dessa kryddor ingår på köpet så fort man sätter igång ett arbete. 

Idag blev jag berörd av alla verk, alla hade det lilla extra. Jag kände engagemang bakom varje verk, jag kände närvaro av var och en som bidragit till det som visades idag. Det var verkligen bra gjort. Nu återstår inte mycket kvar av denna underbara röriga kurs. På måndag är det sista träff med våra lärare Anna och Marie som varit så inspirerande under alla dessa lärarledda träffar. Jag har aldrig gjort så mycket på så kort tid. Under denna kurs har jag använt mina kunskaper som jag till och med inte visste att jag har eller som jag aldrig annars skulle våga visa fram. Det tackar jag dem för. Som någon sa idag att det som andra ser i oss är kanske inte den rätta vi. Under den här kursens gång har jag börjat se mig själv med andra ögon, med mina egna ögon. Nu vill jag vara den jag är och inte den andra ser mig som.

Personligen har jag utvecklats enormt mycket under denna kurs. Jag tror att alla mina syner kommit fram. Jag kan nu skapa verk inte bara med ord, som förut, utan också med bild, musik, rörelse, känslor och det är det som är viktigt för en framtida lärare. Om jag kan det då har jag också redskap som jag kan överföra till mina elever. Då blir lärandet både roligt men också mer effektivt. Som avslutning kan jag påpeka ännu en gång att hela kursen kändes rörigt, stressigt, stökigt, oorganiserat, m.m. men efter att ha sett dagens gestaltningar, filmer, fotoutställningen erkänner jag att varenda minut av kursen var guld värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar